BoAb loggan

​Vanliga frågor

Hur är det med bredband i lägenheten och hur gör jag när mina tapeter börjar bli gamla? Dessa och många fler frågor får du svar på här, klicka på den fråga som du är intresserad av.

  • ​Tvättstugan - Ett rent nöje!

    Vi vill att du som hyresgäst skall lämna tvättstugan som du vill komma till den. Städa ordentligt när du är klar! Följ de tvättstugeregler som finns uppsatta i varje tvättstuga. Använd alltid tvättpåse om du tvättar behå med byglar.Vid felanvändning av tvättstugan som förstör tvättmaskiner eller grov nedsmutsning så förbehåller vi oss rätten att avregistrera din bokningstagg till tvättstugan.
  • ​Sopor

    Hushållssopor skall källsorteras. Komposterbart i de bruna tunnorna och hushållssopor i de gröna tunnorna. Kartonger, glas mm skall du som hyresgäst själv ta till närmaste återvinnings-station. Det finns stationer vid Björkhaga, Hällevi, mot Gäddsjön och vid Millesparken.
     
  • ​Delat ansvar för gemensamma utrymmen

    Rökförbud gäller i trapphus, hissar, tvättstuga, vind, källare och cykelrum. Cyklar och barnvagnar får inte ställas i trapphus då det blir svårstädat och blockerar vid utrymning för brand mm.  
     
  • ​Balkong och uteplatser?

    Använd inte balkongen för att piska/skaka mattor - det dammar. Endast el eller gasolgrill är tillåtet för att undvika os eller rök. Undvik helst att röka på din balkong då många är allergiska och tycker cigarettrök är obehaglig. Mata inte heller fåglar från balkongen, spilld mat lockar till sig fåglar och möss/råttor.
  • ​Om du blir störd av din granne?

    Alla har rätt till lugn och ro i sin bostad. Om du får problem så hjälper vi till. Får du din nattsömn förstörd vill vi att du ringer störningsjouren på 019140000. Kom ihåg att visa hänsyn till dina grannar. Hus vill sova mellan kl. 22-06. Prata med varandra! Visst får man bjuda hem sina vänner. Tala om det för dina grannar ett par dagar i förväg. Då är det lättare att ha överseende med skratt och musik. Människor har olika referensramar. En del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. För att många människor skall fungera tillsammans krävs att man tar hänsyn till varandra - både inom den egna lägenheten och i gemensamma utrymmen.
  • ​Erbjudande om bortforsling

    Vi erbjuder oss att forsla bort saker som skall till återvinningscentralen vid Gyltbo mot en avgift på 500 kr.
  • ​Finns det något jag kan välja till lägenheten?

    Ja, vi på Boab erbjuder "tillval". Det innebär att du till exempel kan välja att få köksfläkt inmonterad i lägenheten som ett påslag på hyran. Detta kan ordnas genom oss mot en extra månadskostnad.
  • ​Autogiro

    Vill du nyttja möjligheten med att ha hyran på autogiro vänder du dig till oss på Boab så ser vi till att du får en blankett, 059164370.
  • ​Vad gäller vid uppsägning och byten av lägenhet inom Hällefors Bostads AB?

    Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Byter du lägenhet inom vårt bestånd gäller ingen uppsägningstid. Du har fyra vardagar på dig att utföra flytten. Uppsägningen skall ske senast sista vardagen i månaden.
     
  • ​Vad gör jag vid dålig ventilation?

    Vädring av lägenhet. Öppna fönster eller balkongdörr och gör en snabb vädring. När du lagar mat, öppna ett vädringsfönster så fungerar fläkt eller självdrag bättre.
  • ​Hemförsäkring

    Vi rekommenderar dig som hyresgäst att teckna en hemförsäkring vid inflytt via valfritt försäkringsbolag. Tänk på att en hemförsäkring kan ersätta kostnader i samband med inbrott, brand, vattenskada, mm.
  • ​Vem sköter min uteplats?

    Har du uteplats till din lägenhet ska du sköta den själv som t ex gräsklippning mm. 
  • ​Vad gör jag om jag får ohyra eller skadeinsekter i min lägenhet?

    Får du ohyra eller skadeinsekter i din lägenhet eller om du har vetskap om att dina grannar har MÅSTE du omedelbart anmäla det till oss på Boab.
  • ​Telia Digital TV

    Vi har Telia Digital TV i samtliga lägenheter. Ett grundutbud av tv-kanaler ingår i hyran. I lägenheten skall finnas en tvbox, en router, en fjärrkontroll, tillhörande kablar och strömadaptrar samt koder. Vid byte av bostad ska denna utrustning lämnas kvar i lägenheten. Om utrustningen avlägsnas från lägenheten kommer en kostnad att faktureras. Felanmälan/support sker av hyresgästen till Telia på 020-240 250.
  • ​Får jag skaffa dörrkik eller ett extralås?

    Extralås eller dörrkik får du sätta in på egen bekostnad och det måste vara fackmannamässigt gjort. Du får inte ta med dig låset eller dörrkiken när du flyttar,och när du flyttar från lägenheten måste du lämna in alla nycklar, även till extralåset.
     
  • ​Vad ska jag göra om jag blivit utelåst?

    Händer detta under dagtid kontaktar du vårt kontor, 059164370. På kvällar och helger kan du ringa Securitas på 059151800.
  • ​Vart vänder jag mig om jag vill göra en felanmälan?

    Om felet ej är akut kan du göra felanmälan via Mina sidor! Om felet är av mer akut karaktär ska du ringa Lotta på 059164370, telefontid 8-16. Skulle du råka ut för något akutfel då vi på Boab inte har öppet, skall du ringa vår jourtelefon som är 019140000.
  • ​Jordad eller ojordad kontakt

    TextJordad anslutning. Använd inte apparater som är avsedda för jordat uttag i ojordade uttag. Byt aldrig ut ojordad stickpropp mot jordad.
  • ​Kan jag skaffa bredband till min lägenhet?

    Ja! vi på Boab har Öppen Fiber vilket innebär att du har ett flertal bolag att välja mellan. Du kan gå in på www.bredbandswebben.se och se vilka.